Hemlösa, promenad och saknad.

5kommentarer


Lördagar är egentligen dagen
då jag bara vill ligga i min enorma säng
och bara vara.
Ihop med en trogen medhjälpare.
Åh, fjärrkontrollen!

Jag vill att den hjälper mig att byta kanal.
Jag vill zappa loss.
Ettan till fyran, fyran till femman tillbaka till ettan.
Lätt som en plätt.
Zapp zapp.

Men nu har det hänt,
det som inte får hända.
Min fjärris är borta.
Jag har letat och letat.
Jag vill ha en tyst minut.
Jag saknar.
Detta innebär att jag måste resa
mig för varje byte.
PÅ EN LÖRDAG?
Det går inte.
Jag vill inte ha med tevin att göra.
Tjarrå.

Så vad gör man istället?

Jo, man vaknar klockan 07:00
på ett strålande humör trots förlust.
Fyller en flaska med vatten och ger mig
ut på staden för att vandra.
Härligt.

Runt järntorget strosade jag runt.
Jag har jobbat i krokarna,
så där fanns det kompisar.
Massor.
Göteborgs hemlösa satt och
skålade i vårsolen.
Killarna jag tog hand om i två år.
Hjärtegull.

Jag fick en liten mesig kniv
viftad mot mig.
-Hit med cigg!!
Jag skrattade till.
Gubben såg förvånad ut.
-Gunnar, vagöööru? undrade jag glatt.

Sen var det klart.
Kim var på järntorget.
Alla hälsade snällt och ville

bjuda på t-sprit.
Jag tackade snällt nej,
Jag var glad att se Gunnar.
Han friade i två år.
Gav fina rara presenter.
Allt från porrtidningar till plastblommor.
Allt han lyckats få tag på utan ett öre
på fickan.

Det var gulligt, men en hemlös
illaluktande man är inget jag faller för.
Men jag ger gärna kaffe och tar hand om.


En dag på jobbet kom polisen och hämtade Gunnar.
Han hade stulit 3000 vykort till mig.
En liten kärleksgåva.
Han hade viftat med en låtsaspistol
mot en stackars tjej i en affär på centralstationen.

Min gåva var 3000 "Älska Göteborg"-vykort.
Det var en rolig gåva då han visste om att
jag avskydde staden.
Jag ville ju hem till Stockholm vilket
jag var tydlig med att påpeka dagligen.
Gunnar fick 3 månaders fängelsestraff
för rånet och jag behövde aldrig mer
köpa vykort.

Nu fick jag träffa honom igen.
Han lever och verkar må bra.
Det känns bra.

Jag tror det kommer bli en bra lördag.




5 kommentarer

Bibbi

21 Mar 2009 14:43

Tack för att det finns såna fina människor dom du.

Lördagshälsningar från Bibbi

Magnus

21 Mar 2009 14:53

Eftersom vi rättar varandras inlägg så stavas det teven.



Kanske inte ens det, vad fan vet jag, bryr jag mig?

kim

21 Mar 2009 15:11

Bibbi: Åh snäll!



Magnus: Det är ingen felstavning? I mitt hus säger vi tevi.

Frida

22 Mar 2009 07:56

"hem till stockholm"

Va f-n ska du däääär å göra????

Hur ska Gunnar klara sig???? Å jaaag????

jussan

23 Mar 2009 09:56

haha åå snäll gunnar! galne gunnar! han verkar rar.

du är också rar och väldigt sval och världsvan på bilden :)

love J

Kommentera

Publiceras ej